Bring your posse, bring your crew
2010-04-24 @ 14:35:25
När en ny stjärna tänds på hiphop himlen följs detta allt som oftast av ytterligare några stjärnor, som vanligtvis inte lyser riktigt lika starkt, jag menar såklart polarna, hemmapågarna från hoodet, i undatagsfall riktigt begåvade MC´s, men allt som oftast mediokra hangarounds.
Innan skivbolagskrisen verkade det som en standard att när en ny artist blev signad fick han även sin egen label och började släppa material med sin crew eller släppa deras shit som soloprojekt. Visst så går det även till idag men pengarna är inte dem samma.
Så vad har vi för typ exempel?
G-Unit
50 cents framgångar har ingen motsvarighet, efter "Get rich or die tryin" introducerades G-Unit beståendes av Lloyd Banks, Young Buck och en frihetsberövad Tony Yayo, 50 lyckades med något som ingen tidigare lyckats med i samma utsträcknng han gjorde sina polare framgångsrika på riktigt.
Lloyd Banks debut "The Hunger For More" sålde 460 000 ex första veckan och landade som nummer ett på Billboard.
Young Bucks "Straight Outta Cashville" sålde 261 000 första veckan och har sedan dess sålt platina.
När så Tony Yayo blev en fri man släpptes hans första album "Thoughts of a predicate felon" och sålde 214 000 ex första veckan, han fick inte lika stora försäljningssiffror som de övriga medlemmarna.
Gruppalbumet "Beg for mercy" har sålt i 6 miljoner ex!
G-Unit orginal uppsättning består av 50, Banks och Yayo och dom har hållt ihop sedan knarklangar och mixtape dagarna. In kom Young Buck och representerade södern och för att representera G-Unit på västkusten plockades The Game in via Dr.Dre.
"The Documentary" släpptes som en bomb och har idag sålt 7 miljoner ex, 50 hade inte misslyckats en enda gång och framgångarna verkade aldrig ta slut.
Men The Game verkade inte vilja dra åt samma håll som de övriga och en bitter fejd fick sin start, ingen har missat "G-Unot" kampanjen och alla skriverier.
Än var G-Unit inte utdömda, Olivia signades en RnB sångerska som skulle ta rollen som "The First Lady Of G-Unit", Spider Loc plockas in för att ersätta Game som representant för västkusten och Mobb Deep, M.O.P. och Mase signades till bolaget, det verkade kunna bli hur fett som helst.
På soundtrakcet till 50´s självbiografiska rulle hörde man hela gänget och det kändes som om de alla gick en lysande framtid till mötes.Various Artists – Get Rich Or Die Tryin'- The Original Motion Picture Soundtrack
Det ryktades hela tiden om nya artister som var på gång, LL Cool J, Kool G Rap, Lil Scrappy (Som släppte ett album på bolaget) med flera....
Hot Rod, Nyce och 40Glocc anslöt tillsammans med Mazardi Fox.
Mycket mer än så hände inte Mobb Deeps "Blood Money" släpptes men fick ett ljummet mottagande, M.O.P kom aldrig loss och lämnade bolaget, samma för Mase och Olivia.
Lloyd Banks andra album fick inte alls samma mottagande som det första och 50 cent som byggt delar av sin image på att G-Unit säljer som fan, började ifrågasättas.
Young Bucks andra "Buck the world" fick bra kritik och trots att många gnällde över deras kommersiella musik kunde ingen förneka att både Banks och Buck faktiskt var hyfsade lyriker.
Sedan släpptes G-Units andra skiva "T.O.S." som försäljningsmässigt var långt efter debuten, men det känns orättvist att jämföra med tanke på klimatet i branschen generellt, efter släppte lämnade även Buck och blev istället ytterligare en fiende.
Tony Yayo har ännu inte släppt sitt andra album, Lloyd Banks jobbar på "The Hunger for more 2" och har fått en bra buzz med singeln "Beamer, Benz or Bentley" och 50 vet varenda jävel vad han sysslar med.
Om vi någonsin kommer få höra nåt av Spider Loc och Hot Rod återstår att se, LA-baserade gangbangern 40Glocc har skapat uppmärksamhet kring sig, han verkar kunna unyttja internet till fullo, b la beefar han med The Games Blackwallstreet, lackar p ga Lil Wayne´s påstådda Bloods tillhörighet, släpper mixtapes och dissar och verkar ta sig fram själv utan någon större back-up från 50.
Vi ska nog inte räkna ut G-Unit än men den ursprungliga planen för imperiet har spruckit fårgan är om det kan byggas om och byggas upp på nytt.
50 Cent, Lloyd Banks, Young Buck, Tony Yayo, The Game, G-Unit, Spider Loc, Hot Rod, Mobb Deep, M.O.P., Olivia, Hip Hop
Innan skivbolagskrisen verkade det som en standard att när en ny artist blev signad fick han även sin egen label och började släppa material med sin crew eller släppa deras shit som soloprojekt. Visst så går det även till idag men pengarna är inte dem samma.
Så vad har vi för typ exempel?
G-Unit
50 cents framgångar har ingen motsvarighet, efter "Get rich or die tryin" introducerades G-Unit beståendes av Lloyd Banks, Young Buck och en frihetsberövad Tony Yayo, 50 lyckades med något som ingen tidigare lyckats med i samma utsträcknng han gjorde sina polare framgångsrika på riktigt.
Lloyd Banks debut "The Hunger For More" sålde 460 000 ex första veckan och landade som nummer ett på Billboard.
Young Bucks "Straight Outta Cashville" sålde 261 000 första veckan och har sedan dess sålt platina.
När så Tony Yayo blev en fri man släpptes hans första album "Thoughts of a predicate felon" och sålde 214 000 ex första veckan, han fick inte lika stora försäljningssiffror som de övriga medlemmarna.
Gruppalbumet "Beg for mercy" har sålt i 6 miljoner ex!
G-Unit orginal uppsättning består av 50, Banks och Yayo och dom har hållt ihop sedan knarklangar och mixtape dagarna. In kom Young Buck och representerade södern och för att representera G-Unit på västkusten plockades The Game in via Dr.Dre.
"The Documentary" släpptes som en bomb och har idag sålt 7 miljoner ex, 50 hade inte misslyckats en enda gång och framgångarna verkade aldrig ta slut.
Men The Game verkade inte vilja dra åt samma håll som de övriga och en bitter fejd fick sin start, ingen har missat "G-Unot" kampanjen och alla skriverier.
Än var G-Unit inte utdömda, Olivia signades en RnB sångerska som skulle ta rollen som "The First Lady Of G-Unit", Spider Loc plockas in för att ersätta Game som representant för västkusten och Mobb Deep, M.O.P. och Mase signades till bolaget, det verkade kunna bli hur fett som helst.
På soundtrakcet till 50´s självbiografiska rulle hörde man hela gänget och det kändes som om de alla gick en lysande framtid till mötes.Various Artists – Get Rich Or Die Tryin'- The Original Motion Picture Soundtrack
Det ryktades hela tiden om nya artister som var på gång, LL Cool J, Kool G Rap, Lil Scrappy (Som släppte ett album på bolaget) med flera....
Hot Rod, Nyce och 40Glocc anslöt tillsammans med Mazardi Fox.
Mycket mer än så hände inte Mobb Deeps "Blood Money" släpptes men fick ett ljummet mottagande, M.O.P kom aldrig loss och lämnade bolaget, samma för Mase och Olivia.
Lloyd Banks andra album fick inte alls samma mottagande som det första och 50 cent som byggt delar av sin image på att G-Unit säljer som fan, började ifrågasättas.
Young Bucks andra "Buck the world" fick bra kritik och trots att många gnällde över deras kommersiella musik kunde ingen förneka att både Banks och Buck faktiskt var hyfsade lyriker.
Sedan släpptes G-Units andra skiva "T.O.S." som försäljningsmässigt var långt efter debuten, men det känns orättvist att jämföra med tanke på klimatet i branschen generellt, efter släppte lämnade även Buck och blev istället ytterligare en fiende.
Tony Yayo har ännu inte släppt sitt andra album, Lloyd Banks jobbar på "The Hunger for more 2" och har fått en bra buzz med singeln "Beamer, Benz or Bentley" och 50 vet varenda jävel vad han sysslar med.
Om vi någonsin kommer få höra nåt av Spider Loc och Hot Rod återstår att se, LA-baserade gangbangern 40Glocc har skapat uppmärksamhet kring sig, han verkar kunna unyttja internet till fullo, b la beefar han med The Games Blackwallstreet, lackar p ga Lil Wayne´s påstådda Bloods tillhörighet, släpper mixtapes och dissar och verkar ta sig fram själv utan någon större back-up från 50.
Vi ska nog inte räkna ut G-Unit än men den ursprungliga planen för imperiet har spruckit fårgan är om det kan byggas om och byggas upp på nytt.
50 Cent, Lloyd Banks, Young Buck, Tony Yayo, The Game, G-Unit, Spider Loc, Hot Rod, Mobb Deep, M.O.P., Olivia, Hip Hop