Bananrepubliken

2010-08-15 @ 01:40:38
Året var 1999, Petter hade precis lagt Sverige vid sina fötter med "Mitt Sjätte Sinne" och svenska rappare ploppade upp som svampar i skogen, i sann hip hop-anda bildade Petter sitt eget bolag som han döpte till "Bananrepubliken", som blev en etikett under BMG.

Tanken var att skapa ett hem inte enbart för egna releaser utan även för andra artister, med från start fann Feven, Trippel Ett och ständige side-kicken Eye-N-I.
Om mitt "Mitt Sjätte Sinne" var "Reasonable Doubt" blev uppföljaren med just namnet "Bananrepubliken" Petters "Blueprint" och hade ännu större kommersiella framgångar än debutplattan, det var dessutom första släppet via egen etikett.

Petter banade vägen för den kvinnliga rappare som nåt störst framgångar i Sverige, Feven med två megahitar i ryggen "Bränn BH.n" och "Dom Tio Budorden" släpptes albumet "Hela Vägen Ut", men hypen kring Feven dog snabbt och hon försvann ur rampljuset lika fort som hon dykt upp.
Feven
Eye-N-I fick också chansen som soloartist och släppte 2001 "Radiorevolution" en gedigen platta som inte var riktad åt det kommersiella hållet men gjorde trots allt bra ifrån försäljningsmässigt med svenska mått mätt.

Och så har vi då Trippel Ett, duon introducerades på Petters album "Bananrepubliken" och var väl varken bu eller bä, efter detta släppte man singeln "Flickorna" som samplade Gyllene Tiders klassiker "Flickorna På TV2" och det blev förstås en hit, men "Svar På Tal" som blev deras enda release var ingen höjdare och var dessa herrar befinner sig idag är det ingen som vet.
Trippel Ett
Petter la ner sitt bolag efter dessa releaser, enligt han själv för att det blev mer jobb än han förväntat att driva skivbolag och handskas med sin egen karriär på samma gång, timingen var urusel, nedladdningen växte sig allt större i början av 00-talet och Petters två första album var de enda som undkom internets gratisutdelning av musik, bolagets nedrustning blev lite utav en symbol för var svensk hip hop var på väg och den enorma hypen hade nåt sitt slut, de artister som hade synts och hörts överallt förpassades till skivbolagens källare och var inte längre en lika attraktiv produkt.

I ärlighetens namn var det mycket som höll väldigt låg kvalité, när hypen var som störst kunde vilken idiot som helst greppa micken, snacka lite i takt och få skivkontrakt. Men svensk hip hop skulle behöva en plattform och "Bananrepubliken" kunde ha varit en sådan och kanske hjälpt fler artister att nå Petters framgångsnivå.
Bananrepubliken
, , , , , ,
EditorialsTrackbacks ()

Kommentarer

Postat av: ShadyBoy

Slim Shady är kung.
2010-08-20 @ 22:43:40
URL: http://justshady.com/


Postat av: ShadyBoy

Eminem!
2010-08-20 @ 23:00:13
URL: http://justshady.com/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback