Tupac Shakur - Posthumously
2010-09-18 @ 23:23:23
Allt som kan sägas om Tupac Amaru Shakur´s liv har förmodligen alla med lite insyn i hip hop kultur redan hört, för mig är han "G.O.A.T" en diskussion man kan ha i all evighet, min motivation utgår från, känsla och buskap, han var inte briljant teknikst sett ( därmed inte sagt att han inte var bra) men kombinationen av teknik, känsla och budskap gör honom till den bästa.
Att så många vägrar acceptera hans död förstärker argumentet, men låt oss nu fokusera på det som hände efter hans död. 2pac var extremt produktiv hans liv bestod i att röka och spela in musik i studion därför har han också lämnat efter en mängd osläppta acapellor (mestadels) och låtar. Efter hans död inleddes en rättstvist mellan "Death Row Records" och hans mor Afeni Shakur om vem som ägde rättigheterna till inspelningarna, Afeni vann och bildade "Amaru Entertainment" som började släppa 2pac´s musik. Men innan dess hade Death Row hunnit släppa klassikern och den mytomspunna "The Don Killuminati: The 7 Day Theory" som gav diverse människor med en konsipratorisk läggning vatten på kvarnen,, allt från gömda budskap i låtarna och konvultet, till namnbytet Makaveli, i vilket fall som helst kan det vara hans bästa album någonsin färdigställt på enbart 7 dagar, Tupac själv beskrev albumet som:
"The prophecy delivered to the lost by the lost. The chosen words for the chosen people who think with their third eye and feel with they heart"
Efter Makaveli-plattan tog Afeni Shakur över rodret och ansvarade för hans musik första släppet blev "R U Still Down? (Remember Me)" ett gediget dubbelalbum som höll hög kvalité singlar som "Do 4 Love" och "Wonder If Heaven´s Got A Ghetto" hittar man på plattan, det märks tydligt att beatsen är avsedda för texten.
Året efter 1998 släpptes "Greatest Hits" plattan innehållandes en del sedan tidigare osläppta låtar som: "God Bless The Dead, "Troublesome ´96", "Uncondtional Love" och hans absolut största hit "Changes".
För att ytterligare spä på ryktena om hans fejkade död hörde man inledningsvis i "God Bless The Dead" Tupac säga: "Rest In Peace To My Motherfucker Biggie Smalls", Biggie blev mördad efter 2pac, men det visade sig att det handlade om en annan polare med samma alias.
2001 släpptes ett nytt dubbelalbum "Until The End Of Time". Kvalitén på beatsen var minst sagt under medel och man borde ha ifrågasatt vem som hade kreativ kontroll över projektet, albumet gjorde verkligen inte 2pac´s talang rättvisa, det kändes som om man slängde på acapellor på skräpbeats och tog med skrotade låtar och annat överblivet för att fylla ut, om man hållt sig till ett album med 14-15 spår skulle det varit godkänt.
Året efter släpptes ännu ett dubbelalbum "Better Dayz" som var en total motsats till föregående släpp här hittar man några av Tupac´s bästa låtar så som "Still Ballin", "My Block" och "Fame", man började också plocka in gäster som inte fanns med på orginalinspelningarna, vilket kan kännas lite orättvist mot 2pac, dock kan man inte förneka att Trick Daddy lägger en riktigt grym vers på "Still Ballin", Nas som gästar på "Thugs Mansion" hade en mindre beef med 2pac men har sedan berättat att dom träffades och blev vänner innan hans död.
2003 gick "Tupac: Resurrection" upp på biograferna och till detta ett soundtrack där Afeni Shakur anlitat Eminem som producent, en tidigare osläppt låt "Ghost" producerad av just Marshall Mathers dyker upp på soundtrakcet, vilket är riktigt jävla bra både beatet och rappen, Eminem producerade även en ny version av "Runnin" som 2pac spelade in med Notorious B.I.G.
Eminem fick äran att följande år producera nästa soloplatta "Loyal To The Game" men fick mycket dålig kritik för sin insats, oförtjänt enligt min mening, "Ghetto Gospel" blev en av 2pac´s största hits någonsin, "Hennessy" med Obie Trice är riktigt fet, "Thugs Get Lonely Too" med Nate Dogg är klasisk West Coast shit.
Däremot på "Pac´s Life" det senaste släppta albumet är det alldeles för mycket gäster som inte har något med honom att göra och det känns som om dom vattnat ur det sista ur arkivet.
Vissa hävdar att Afeni Shakur hans mor inte borde fått kontrollen över hans musik, att hennes relation till sonen egentligen aldrig var speciellt bra och att motivet endast skulle varit pengar, vem vet?
Det som är klart är att folk som sitter på inspelningar med 2pac har en garanterad kassako, Daz Dillinger säger sig sitta på en del, b la en orginal inspelning med Biggie som han kan tänka sig sälja för dyra pengar, men det jag är mest intresserad av är hur långt 2pac kom med projektet "One Nation" tillsammans med Boot Camp Clikk, på "Better Dayz" gästar delar av kollektivet på "Military Mindz" och ger en försmak av hur det skulle kunna låta.
Annars har "Death Row Records" nya ägare sagt att de ska släppa ett album med orginalinspelningar framemot jul, frågan är när tar det slut?
R.I.P Tupac Amaru Shakur
2pac, Tupac Shakur, Hip Hop, Krönika, Editorial, Musik
Att så många vägrar acceptera hans död förstärker argumentet, men låt oss nu fokusera på det som hände efter hans död. 2pac var extremt produktiv hans liv bestod i att röka och spela in musik i studion därför har han också lämnat efter en mängd osläppta acapellor (mestadels) och låtar. Efter hans död inleddes en rättstvist mellan "Death Row Records" och hans mor Afeni Shakur om vem som ägde rättigheterna till inspelningarna, Afeni vann och bildade "Amaru Entertainment" som började släppa 2pac´s musik. Men innan dess hade Death Row hunnit släppa klassikern och den mytomspunna "The Don Killuminati: The 7 Day Theory" som gav diverse människor med en konsipratorisk läggning vatten på kvarnen,, allt från gömda budskap i låtarna och konvultet, till namnbytet Makaveli, i vilket fall som helst kan det vara hans bästa album någonsin färdigställt på enbart 7 dagar, Tupac själv beskrev albumet som:
"The prophecy delivered to the lost by the lost. The chosen words for the chosen people who think with their third eye and feel with they heart"
Efter Makaveli-plattan tog Afeni Shakur över rodret och ansvarade för hans musik första släppet blev "R U Still Down? (Remember Me)" ett gediget dubbelalbum som höll hög kvalité singlar som "Do 4 Love" och "Wonder If Heaven´s Got A Ghetto" hittar man på plattan, det märks tydligt att beatsen är avsedda för texten.
Året efter 1998 släpptes "Greatest Hits" plattan innehållandes en del sedan tidigare osläppta låtar som: "God Bless The Dead, "Troublesome ´96", "Uncondtional Love" och hans absolut största hit "Changes".
För att ytterligare spä på ryktena om hans fejkade död hörde man inledningsvis i "God Bless The Dead" Tupac säga: "Rest In Peace To My Motherfucker Biggie Smalls", Biggie blev mördad efter 2pac, men det visade sig att det handlade om en annan polare med samma alias.
2001 släpptes ett nytt dubbelalbum "Until The End Of Time". Kvalitén på beatsen var minst sagt under medel och man borde ha ifrågasatt vem som hade kreativ kontroll över projektet, albumet gjorde verkligen inte 2pac´s talang rättvisa, det kändes som om man slängde på acapellor på skräpbeats och tog med skrotade låtar och annat överblivet för att fylla ut, om man hållt sig till ett album med 14-15 spår skulle det varit godkänt.
Året efter släpptes ännu ett dubbelalbum "Better Dayz" som var en total motsats till föregående släpp här hittar man några av Tupac´s bästa låtar så som "Still Ballin", "My Block" och "Fame", man började också plocka in gäster som inte fanns med på orginalinspelningarna, vilket kan kännas lite orättvist mot 2pac, dock kan man inte förneka att Trick Daddy lägger en riktigt grym vers på "Still Ballin", Nas som gästar på "Thugs Mansion" hade en mindre beef med 2pac men har sedan berättat att dom träffades och blev vänner innan hans död.
2003 gick "Tupac: Resurrection" upp på biograferna och till detta ett soundtrack där Afeni Shakur anlitat Eminem som producent, en tidigare osläppt låt "Ghost" producerad av just Marshall Mathers dyker upp på soundtrakcet, vilket är riktigt jävla bra både beatet och rappen, Eminem producerade även en ny version av "Runnin" som 2pac spelade in med Notorious B.I.G.
Eminem fick äran att följande år producera nästa soloplatta "Loyal To The Game" men fick mycket dålig kritik för sin insats, oförtjänt enligt min mening, "Ghetto Gospel" blev en av 2pac´s största hits någonsin, "Hennessy" med Obie Trice är riktigt fet, "Thugs Get Lonely Too" med Nate Dogg är klasisk West Coast shit.
Däremot på "Pac´s Life" det senaste släppta albumet är det alldeles för mycket gäster som inte har något med honom att göra och det känns som om dom vattnat ur det sista ur arkivet.
Vissa hävdar att Afeni Shakur hans mor inte borde fått kontrollen över hans musik, att hennes relation till sonen egentligen aldrig var speciellt bra och att motivet endast skulle varit pengar, vem vet?
Det som är klart är att folk som sitter på inspelningar med 2pac har en garanterad kassako, Daz Dillinger säger sig sitta på en del, b la en orginal inspelning med Biggie som han kan tänka sig sälja för dyra pengar, men det jag är mest intresserad av är hur långt 2pac kom med projektet "One Nation" tillsammans med Boot Camp Clikk, på "Better Dayz" gästar delar av kollektivet på "Military Mindz" och ger en försmak av hur det skulle kunna låta.
Annars har "Death Row Records" nya ägare sagt att de ska släppa ett album med orginalinspelningar framemot jul, frågan är när tar det slut?
R.I.P Tupac Amaru Shakur
2pac, Tupac Shakur, Hip Hop, Krönika, Editorial, Musik