The Swedish Sound What The Fuck Is That?

2010-09-10 @ 22:41:41
Det går inte längre att klassificiera Hip Hop som Hip Hop, sen musiken spridits sig globalt har subgenrer ploppat upp som svampar, på gott och ont har städer och regioner inhyst sig under samma flagga, The Bay area har sin Hyphy, New Orleans har sin Bounce och i Storbritannien hittar vi Grimen.

Så vad är det svenska soundet och har vi överhuvudtaget ett sådant? Om inte vore det till fördel eller nackdel för svensk hip hop att samlas i samma fack? Att konkurrera globalt är väldigt väldigt svårt för rappare från vårt lilla hörn av världen, dels har vi språkbarriären och dels har vi det faktum att USA är hiphoppens födelseland och har en mycket djupare koppling till kulturen och fullkomligt svämma över av talangfulla rappare.

Så vad skulle svensk hip hop kallas för? När Petter tog Hip Hopen ut i rampljuset 98 var hann tydligt influerad av det klassiska New York-soundet men något svenskt sound var inte att tala om, möjligtvis kan föregångarna Just D och The Latin Kings varit det första svenska soundet,  båda med humoristiska och lättsamma texter.

Latin Kings bidrog dock till att få fram förortsrappen, Ken och Ayo tog vid och idag bär en ny generation facklan vidare med Stor, Mohammed Ali och Näääk i spetsen. De har liknande texttema men skiljer sig för övrigt åt, det de har gemensamt med hiphopens rötter är närheten till människorna i sin närmiljö och ungdomar från förorterna kan relatera till dom.

A long came Timbuktu, med sin reggae-influerade musik och politiska och socialt medvetna texter hade Sverige fått en ny favorit inom hiphopen, vilket även bidrog till att Loop Troop och Promoe fick mer uppmärksamhet.
Lite mer tillbakalutad, positiv och trallvänlig hiphop verkade vara det som gick hem i stugorna.


Men det fanns fortfarande inget ord att sätta på svensk hip hop, idag har de populäraste artisterna börjat flörta med dansmusiken, vi har Maskinen, Adam Tensta, Pato Pooh och Lazee, alla engelskspråkiga förutom Maskinen, jag kan tycka det kan låta riktigt fett emellanåt, som bra Hip-House (om det nu finns) men det är en ständig balansgång mellan Hip Hop och Euro-dance, tankarna förs ofrånkomligt till Dr.Alban, Pandora och 2 Unlimited.

Rent kommersiellt är denna typ av "Techno-Rap" något som Sverige skulle kunna konkurrera med internationellt?
Och är det värt det, vill vi att det är det Sverige ska förknippas med, the price of fame liksom.

Var ligger vi i världsrankingen just nu, USA är självklar etta, England och Franrike fajtas om andra platsen, Kanada har inte kunnat undvika att influeras av sitt grannland, tyskarna är galna i Hip Hop och har många inhemska artister som är hur stora som helst (även David Hasslehoff), ska jag vara ärlig så vet jag inte mycket mer om övriga länders scener och vad vet dom om Sverige? Skicka gärna tips och kommentarer!

Vi har bra artister i Sverige men nu snackar vi globalt, då tror jag att det är det som gäller eller politiskt i stil med Loop Troop som trots allt skördat en del framgångar internationellt, men vi har ingen president som sitter och bestämmer hur musiken ska låta det är samhället och livet i stort som påverkar våra artister och tyvärr är det alldeles för ofta dom bara försöker efterlikna sina amerikanska förebilder istället för att gå sin egen väg.

 , , , , , , , ,
EditorialsTrackbacks ()

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback