Lex Luger, Det Nya Soundet

2011-02-27 @ 23:15:03

Även om många anser att Hip Hop är en sampling, trummor a ´la DJ Premier eller Pete Rock, har kulturens utbredning lett till ett nytt dominerande sound, varifall kommersiellt och därtill hundratals avarter, hybrider och lokala företeelser. Men om vi håller oss ovan jord var det länge The Neptunes som dominerade, under början av 00-talet skulle alla ha ett beat från Pharrell Williams och Chad Hugo, det var garanterat en hit, samma sak gällde under en period för Timbaland och man kunde direkt urskilja en sådan produktion.

2010 blev året då en 19-åring från Virginia via e-mail tog första steget mot att bli nästa superproducent. Lex Luger satt hemma i pojkrummet och plinkade och bankade på diverse knappar och reglage, när han fick för sig att skicka ett beat till Waka Flocka Flame. Hard In Da Paint blev snabbt en hit och det slutade med att Lex Luger producerade elva spår till Waka´s debutalbum Flockaveli.

En ny trend var skapad och ingen kunde missta soundet för någon annan, det mörka, dramatiska, hårt smattrande trummorna eller som någon uttryck det: "impossible-to-play drum-machine programming" , som fick vilken klubb som helst att gå bananas var den hetaste skiten.

Efter framgången med Waka Flocka fick en annan rappare ännu längre söderut nys om det nya stjärnskottet. Rick Ross bad Lex skicka lite beats som slutligen blev B.M.F och MC Hammer hans två största hits från senaste fullängdaren och postionen som producenten man vände sig till för hit befästes ytterligare.



Han jobbade vidare med b la Slim Thug, Soulja Boy, Tyga och Fabolous, för att till sist även nå en av dom största i gamet nämligen Kanye West som bjöd in honom till studion för att jobba med My Beautiful Dark Twisted Fantasy och det hela slutade med att ha co-producerad iTunes-bonusspåret See Me Now med gästande Beyonce, Charlie Wilson och Big Sean. Nöjd med arbetet fick Lex chansen att producera första singeln från Kanye West och Jay-Z´s mycket framemotsedda gemensamma platta Watch The Throne. H.A.M har cirkulerat bland ljudvågorna de senaste veckorna.

Västkusten vill självklart även dom ha sin del av kakan och Lex blir anlitad av Snoop Dogg och skapar beatet till Platinum med R.Kelly som kommer dyka upp på Doggumentary i mars. Frågan är om den unge producenten kommer bli utmjölkad på allt han har av sitt karaktäristiska sound och när så det inte känns lika het längre försvinner han ur gamet, eller är han mer mångfasetterad än vad han hittills visat? Jag tycker det är grymt med ett eget sound men världen suktar hela tiden efter det senaste, hur som helst har han framtiden för sig.

, , , , , , , ,

EditorialsTrackbacks ()

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback