Många känner fortfarande inte till
Tech N9ne, där ibland
Keyshia Cole och
Rakim som båda vägrade uppträdda för honom under en konsert,
Tech N9ne är förmodligen den störtsa indie-rapparen och har byggt en rörelse med "Strange Music" och säljer plattor som smör. En grundpelare i det bygget är Collabo-plattorna, "The Gates Mixed Plate" är den tredje i sin sort,
Tech är högst delaktig på alla spår men låter många andra "Strange Music" artister ta plats och skina.
Skivan inleds med första singeln "O.G." som är är en partylåt som sätter tonen för hela albumet, det låter "Strange Music" och
Tech N9ne rakt igenom, det är mörkt, även om inblandad artister sagt att den här gången blir det lite "ljusare" tongångar, det är mäktig, med inslag av stråkar och emellanåt flörtande med den elektroniska klubbmusiken.
"F U Pay Me" är en mer långsam och tillbakalutad historia med gästande
Krizz Kaliko,
Tech n9ne förtäljer allt om sina ekonomiska tillgångar och han gör det bra, vidare hittar vi "Gamer" med
Kutt Calhoun en låt med samplade ljudeffekter från gamla Commodore spel,
Tech och
Kutt berättar om farorna och fördelarna med internet flörtande.
Tempot skiftar från riktiga jävla Club anthems och bangers, till mer nerrökt och soft, rimmen skiftar mellan att handla om, pengar, sex, festande och sprit, men utan att bli enformigt, nästan alla gäster förhöjer plattan och
Tech själv är en grym lyricist han kan gå från spotta i nära
Twista-hastighet till kaxigt tillbakalutat och variationen är ett välkommet inslag. "Too Many Girls" handlar om just sex detsamma gäller "Afterparty" med
Devin The Dude förutom att ha samma handling är det också plattans svagaste spår och man undrar vem de här låtarna riktar sig till? Bäst är det när det är party, som "KC Tea"
Tech N9ne introducerar sin favoritdrink, självklart med Hennessy som huvudingrediens.
"Paper" är ännu en tung låt med gästande västkusts-rapparen
Jay Rock och tempot sänks inte med "Loud" och man inser att man skulle i princip spela hela plattan i ett sträck och rocka vilken klubb som helst.
Men så sänks tempot med "Need More Angels" och det blir lite djupare och
Tech N9ne reflekterar över livet han levt,
Irv Da Phenom lägger en själfull och kyrk-liknande refräng, man inser att
Tech behärskar mer än klubblåtar.
"Doin It" är också ett spår som sticker ut, den låter mer radiovänlig och flörtar med södern, men "Strange Music" soundet finns fortfarande där och man får en hint om hur underground musik skulle kunna funka i mainstream etern, vi hittar även
Yukmouth som tittar in och lägger en trevlig vers.
Kansas City rapparen bevisar igen att han är en av de bästa i gamet, vi hittar inga superhitar, men det är jämnt nästan hela vägen trots de 23 spåren, med en del guldkorn som sticker ut, han skulle lätt ha potential att bli riktigt stor, men
Tech är nog nöjd med att vara independent och det ska han absolut vara och behöver inte kompromissa med sitt artisteri, vid det här laget borde
Rakim känna till honom, på förra årets "Sickology 101" fick både
Rakim och
Keyshia Cole sig en känga för incidenten, att han inte bangar för att gå emot
Rakim säger en del om hans skills.
7,5/10
Bästa Spår:
"F U Pay Me" med Krizz Kaliko
"Paper" med Jay Rock
"KC Tea"
"Need More Angels" med Irv Da Phenom
"Pow Pow" med Craig Smith, Riv Locc & Tay Diggs
Tech N9ne,
Strange Music,
Hip Hop,
Musik,
Recension